Tradycja i doświadczenie — rzemiosło i produkty z duszą

Odrodzenie po kryzysie. Sztuka rzemiosła — dlaczego warto wierzyć w przyszłość? "Zmierzch rzemiosła"— takie fatalistyczne hasła już niejednokrotnie można było usłyszeć i przeczytać w mediach. Wypieranie człowieka przez maszyny i masowa produkcja wiele razy zadawały poważne ciosy rzemiosłu. Ograniczała działalność rzemieślników. Budowała potężną konkurencję tradycyjnemu rękodziełu. Faktycznie, część małych i rodzinnych biznesów nie przetrwała tej próby. Jednak nadal istnieje spora liczba zawodów i zakładów opierających się temu trendowi. Wieszczenie końca wyrobów rzemieślniczych jest zdecydowanie przedwczesne. Stale rosnąca świadomość konsumencka sprawia, że tradycyjna, polska produkcja ma się coraz lepiej. A nowe biznesy tego typu pojawiają się jak grzyby po deszczu.

Warto na chwilę zatrzymać się nad tym fenomenem takiej działalności. Bo chyba każdy go doświadcza. Coraz częściej spotykamy się z hasłami: "manufaktura", "hand made", "rękodzieło", "rzemiosło artystyczne", "rzemieślniczy", czy "kraftowy". Co zatem zmieniło się w ciągu ostatnich lat? Dlaczego klienci coraz częściej patrzą na produkcję masową sceptycznie? I dlaczego zawody oraz warsztaty rzemieślnicze zyskują drugie życie?

Przykładem takiego zjawiska jest firma Sterkowski. To rodzinny biznes produkujący nakrycia głowy, którego historia zaczyna się w 1926 roku. Mogłoby się wydawać, że manufaktura wykonująca czapki i kapelusze tradycyjnymi metodami już dawno powinna zniknąć. Podzielić los innych, małych zakładów, które nie wytrzymały tempa zmian we współczesnym świecie. Jednak jej dynamiczny rozwój w ostatniej dekadzie to doskonały przykład na omówienie trendów rynkowych. Także preferencji klienta oraz cech produktów przez niego cenionych.

Próżno szukać wyjątkowego charakteru, artyzmu, unikalności, a czasem nawet sztuki w produkcji masowej. Miliony sztuk opuszczające fabryki, niska cena i słaba jakość. Trwałość takich towarów to zazwyczaj jeden sezon. Przecież biznes musi się kręcić, a klient ma kupić kolejne. Pozornie niska cena często jest czynnikiem, pod wpływem którego decydujemy się na zakup. Niewątpliwie ważnym powodem w procesie nabywczym takich produktów jest też ich powszechna dostępność. W każdym centrum handlowym znajdziemy kilka sklepów sieciowych.

Jednak coraz częściej klienci szukają wyrobów wyjątkowych, niepowtarzalnych i z duszą. Szukają po prostu wyrobów rzemiosła. Interesuje ich także rzemiosło artystyczne. Kryterium cenowe schodzi na drugi plan. Konsumenci zrozumieli, że w ostatecznym rozrachunku, zakup droższego, ale trwalszego wyrobu dobrej jakości jest paradoksalnie tańszy. Mają pewność, że dostają towar, który jest efektem tradycji przekazywanej z pokolenia na pokolenie, użycia tradycyjnych narzędzi oraz wiedzy i doświadczenia rzemieślnika. Te cechy produktów są wysoko cenione przez klientów nie tylko w Polsce, ale na całym świecie.

W manufakturze Sterkowski o niemal stuletniej historii nakrycia głowy produkowane są tradycyjnymi narzędziami i metodami. Takie właśnie doceniają klienci. Wiele przyrządów do krojenia materiału i szycia czapek przekazywanych jest od lat kolejnym pokoleniom. Produkcją zajmują się mistrzowie rzemiosła. Wysokie standardy sprawiają, że nakrycia głowy opuszczające ten zakład spełniają wyszukane wymagania klientów. Każda czapka i każdy kapelusz są perfekcyjne aż do najmniejszego szczegółu. Wyroby rzemiosła muszą takie być. W tego typu działalności nie ma miejsca na błędy. Przy produkcji niedużych partii, klient za każdym razem musi otrzymać produkt najwyższej jakości. To oczywista przewaga wyrobów produkowanych w małych warsztatach nad masową produkcją. Coraz częściej jest ona doceniana w Polsce i poszukiwana na rynkach zagranicznych.

Myśl globalnie, działaj lokalnie. Rzemiosło w zgodzie z trendami

Troska o środowisko naturalne to postawa, która z każdym rokiem zaznacza się wyraźniej w postawach klientów. Rosnąca świadomość w dziedzinie ekologii i ochrony środowiska dają nadzieję, że w przyszłości nasz wpływ na planetę nie będzie tak szkodliwy. "Myśl globalnie, działaj lokalnie" to jedno z głównych założeń ekonomii opartej na zasadach zrównoważonego rozwoju. Jest ono obecne w strategiach biznesowych małych warsztatów rzemieślniczych. Wytwory masowej produkcji często mają duży ślad węglowy i niekorzystny wpływ na środowisko. Począwszy od rolnictwa nastawionego na wielkość produkcji za wszelką cenę. Następnie transport surowca do fabryk oddalonych o tysiące kilometrów. Jeszcze później dystrybucja produktów do magazynów na całym świecie. I dopiero wtedy rozpoczynają one swoją podróż do klienta na lokalnym rynku. Na szczęście coraz więcej dużych firm dostrzega potrzebę zmian tej ścieżki. Wzorem małych manufaktur próbują, z różnym skutkiem, wprowadzać mechanizmy, które będą działać lokalnie.

Rzemieślnicy i rodzinne zakłady od zawsze produkcję swoich wyrobów opierają na lokalnych produktach. Globalizacja i potrzeby klienta sprawiały, że muszą się otwierać na nowe materiały. Ich unikalne cechy i możliwości. Dzieje się to jednak w poszanowaniu dla środowiska naturalnego, lokalnych społeczności i ich tradycji. Są one wspierane, a nie niszczone lub zastępowane. Nakrycia głowy tworzone w rodzinnym warsztacie Sterkowski powstają w myśl założeń zrównoważonego rozwoju. Aby sprostać oczekiwaniom klienta, wachlarz lokalnych materiałów uzupełnia szkocki Harris Tweed, czy produkty z wełny Merino. Lokalni producenci tych certyfikowanych materiałów działają według drobiazgowych wytycznych. To gwarancja dla polskich czapników. Rzemieślnicy szyją z nich nakrycia głowy i nie nadwyrężają środowiska naturalnego.

Nadzieja na przyszłość, nie tylko historia — rzemiosło wraca do łask

Przedstawiciele zawodów rzemieślniczych patrzą w przyszłość z nadzieją. Obecne trendy rynkowe i stale rosnąca świadomość konsumencka pozwalają w to wierzyć. Wysokojakościowa produkcja w manufakturach i rodzinnych warsztatach najgorsze czasy ma już za sobą. Wyroby rzemiosła i rzemiosła artystycznego trwale wpisują się w krajobraz polskiego i międzynarodowego rynku. W tym układzie nie ma przegranych. Przede wszystkim zyskuje klient. Otrzymuje trwały wyrób najwyższej jakości, który posłuży mu wiele lat. Zyskuje także społeczność. Kupując lokalnie, tworzymy miejsca pracy i pozwalamy na rozwój gospodarczy regionu, co służy nam wszystkim. W końcu zyskuje środowisko, bo poprzez wsparcie lokalnej produkcji minimalizujemy negatywny wpływ działalności człowieka na ekosystem. Wyroby trwałe ograniczają również produkcję odpadów.

Przez blisko sto lat historii i działalności polskiej marce Sterkowski udało się utrzymać produkcję. Podtrzymują tym samym rodzinną tradycję. Dzięki wiedzy, doświadczeniu i pasji, które owocowały wyrobami rzemiosła najwyższej jakości, przetrwała ona trudne okresy historii. Także dzięki zaangażowaniu kolejnych pokoleń Sterkowskich udawało się pokonać przeciwności. Iść do przodu w zmiennych realiach rynkowych. Robić swoje, aby sprostać oczekiwaniom klientów. Dziś dynamicznym rozwojem firmy, w zgodzie z wieloletnią tradycją i etosem pracy, zarządza kolejne pokolenie. A jak przed nimi przyszłość? Cóż, do szwalni przychodzi już najmłodsze pokolenie Sterkowskich. Chłonie atmosferę manufaktury i podgląda tajniki pracy czapnika i kapelusznika. Odwiedź stronę manufaktury i poznaj prawie stuletnią historię i tajniki rzemiosła. Przekonaj się również, jak wygląda produkt, który jest owocem pasji, doświadczenia, tradycji i materiałów najwyższej jakości.

Artykuł sponsorowany

.